طريقه الحصول على محتوى لليوتيوب

من اصعب انواع التحديات التي يمكن ان تقوم بها هي البداية على اليوتيوب حيث ان الكثير من الأشخاص يفشلون في الاستمرار على اليوتيوب لان البداية كانت خطا من الأساس ، في البداية على اليوتيوب يجب ان لا تقارن نفسك بأحدي  قنوات اليوتيوب الكبيرة ولا تنظر في البداية الى عدد المشتركين او المشاهدات او ربح المال ، وهذه الخطأ الذي يقع فيه كثير من الناس وهو استعجال الربح من اليوتيوب ولكن حتى تتمكن من الربح من اليوتيوب ، يجب ان تمر بمجموعه من التحديات الصعبة ومن يستطيع المقاومة والاستمرار يستطيع النجاح على اليوتيوب . 
طريقه الحصول على محتوى لليوتيوب

طريقه الحصول على محتوى لليوتيوب

سوف نتحدث عن كيفيه الحصول على محتوى لكي تقدمه على اليوتيوب وكيف يمكنك ان تحصل علي المحتوى ، ولكن في البداية سوف يكون هناك بعض الشروط التي يجب الالتزام بها حتى تتمكن من الاستمرار على اليوتيوب وتحقيق الربح .

  1. حقوق الطبع والنشر اليوتيوب الان بقى صارم جدا في حقوق الطبع والنشر ولذلك  يجب الابتعاد عن اعاده رفع اى محتوى عليه حقوق طبع ونشر ، و هذا المحتوى يشمل الاغاني والافلام والمسلسلات وغيرها ، ويجب الابتعاد عن رفع اي فيديو لاي شخص اخر على اليوتيوب . 
  2. يجب الابتعاد عن شرح التطبيقات المعدلة والابتعاد كل البعد عن شرح طرق الاختراق.
  3. المحتوى الكتابي والصوري احنا هنبعد خالص عن انك تجيب شويه صور وتجمعهم وتحط عليه موسيقى او تجمع صور وتكتب عليهم وبس لان المحتوى ده صعب قبوله في اليوتيوب ، لا احنا ممكن نجمع صور و نكتب عليها بس لازم يكون فيه محتوى صوتي خاص بك انت يعني تعليق صوتي بصوتك وده عشان نسبت قبول قناتك في المراجعة تكون افضل واحسن.
  4. مده الفيديوهات على اليوتيوب يجب ان لا يقال الفيديو الخاص بك عن 3 دقائق لان اليوتيوب يهتم بالفيديوهات الطويلة ، وتبدا الفيديوهات الطويلة من 3 دقائق لذلك لا يجب ان لا يقل الفيديو الخاص بك عن ذلك ، مع مراعات ان لا يزيد الفيديو في البداية عن خمس دقائق حتى تتمكن من الحفاظ علي مده الاحتفاظ بالجمهور لديك على القناه.

 وهذه بعض الأساسيات التي  يجب الالتزام بها حتى تتمكن من الاستمرار على اليوتيوب و تقديم المحتوى . 

طريقه عمل فيديو لليوتيوب

تعالوا نتكلم بقى منين اقدر اجيب المحتوي اللي ممكن اقدمه على اليوتيوب ، في البداية لازم تعرف انت عايز تشتغل في ايه عايز تشتغل في الرياضة بتحب الرياضة طب ممكن تقدر تعمل تعليق على الماتشات او لو عايز تشتغل في محتوى التعليمي او طبخ .

 شوف انت بتحب ايه وتقدر تشتغل في ايه انت بس اللي هتقدر تحدد المحتوي ، وما تحاولش تسال اي شخص انا ممكن اقدر اقدم ايه على اليوتيوب السؤال ده اجابته عندك انت بس ، في بداية اي شخص على اليوتيوب بيكون تحدي له علشان كده شوف الحاجه اللي انت تقدر تبدا فيها و تقدر تفيد الناس و تقدم قيمه مضافه في الحاجه دي وابدا فيها .

 مش شرط في البداية انك تجيب كاميرا احترافيه او تجيب مايك احترافي ،انت ممكن تبدا باقل الامكانيات خالص ممكن تبدا تليفونك انت ممكن تستخدم مايك الهاند فري بس تبدا ، وحاول انك ما تسمعش كلام الناس المحبطه حاول انك ما تعتمدش على حد حاول انك تصبر في البدايه .

اسرار النجاح على اليوتيوب واهم 19 نصائح لاي يوتيوبر جديد ؟

  1.  الشهرة السريعة حلمي مش حقيقي .
  2.  حدد نوع الفيديوهات على قناتك واتجاهاتها.
  3.  خلي عندك دفتر تسجل في كل افكارك الجديدة .
  4.  اعمل جدول للقناه بمعنى  انك تحدد ميعاد نزول الفيديوهات عندك على القناه و تلتزم بها.
  5.  اهتموا بالمكان والاضاءة.
  6.  الاهتمام بصوت الفيديو حاول انك تستخدم برامج تحسين الصوت.
  7. عناوين الفيديو حاول انك تحط عناوين تكون صادقه وجذابه.
  8.  حاول انك تهتم بقدر الامكان بالصورة المصغرة.
  9.  التواصل مع المتابعين باستمرار حتى تتمكن من كسب ثقه المتابعين.
  10. حاول انك تتبرز قناتك وتميزها عن غيرها.
  11. حاول انك تتعامل مع اليوتيوب ان هو شيء ممتع.
  12. تعلم المونتاج والفوتوشوب.
  13. الصبر لو انت في بداية مشوارك على اليوتيوب لازم تصبر.
  14.  حاول تهتم بمده الفيديو لا تقل عن ثلاث دقائق ولا تزيد عن خمس دقائق.
  15.  عمل سيو الفيديوهات.
  16. الاهتمام ب اول 10 ثواني في الفيديو .
  17.  ما تنساش تقول اعمل لايك للفيديو واشتراك في القناه .
  18. حاول متابعه الاخبار باستمرار من خلال جوجل تريند.
  19.  واخيرا حاول التعلم وتطوير نفسك باستمرار. 
 
وده كل اللي ممكن تحتاجه في البداية على اليوتيوب و علشان تنجح على اليوتيوب لازم تهتم بكل الكلام الموجود ولا تهمل شيء منها ولا تياس واستمر في تقديم المحتوى وبالتوفيق لنا جميعا .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-